In diesem Bereich möchten wir Sie über neue Erkentnisse der internationalen Faszienforschung informieren und rufen gleichzeitig dazu auf, aktiv an der Weiterentwicklung und Forschung auf diesem Gebiet teilzunehmen.

Mit Rücksicht auf die Urheberrechte, beschränken wir uns auf eine kurze Information über den Bericht und leiten Sie dann auf die entsprechende Homepage des Verfassers weiter.



Faszien besitzen eine der glatten Muskulatur vergleichbare Kontraktionsfähigkeit und können so die muskuloskelettale Mechanik beeinflussen

Robert Schleip* 1, Werner Klingler1,2, Frank Lehmann-Horn1


Mittels immunhistologischer Analyse wiesen wir das Vorliegen von Myofibroblasten in normalen Faszien beim Menschen nach, insbesondere in der Fascia lata, der Plantarfaszie und der Lumbalfaszie. Die höchste Dichte wurde in der Lumbalfaszie gefunden; vermutlich assoziert mit körperlicher Aktivität. Im Rahmen von in vitro Kontraktionstests untersuchten wir Streifen von Lumbalfaszien von Ratten in einem Organbad und maßen deren Reaktionsfähigkeit auf potenziell kontraktionsauslösende Wirksubstanzen. Bei Zugabe von Mepyramin (Pyrilamin) traten eindeutige kontraktile Reaktionen auf, während der Stickoxidspender Glyceryltrinitrat Entspannung induzierte. Eine vergleichbare Kontraktilität in vivo angenommen, sind die gemessenen Kontraktionskräfte groß genug, um die muskuloskelettale Mechanik zu beeinflussen.

 

Schlüsselwörter

Faszien, Kontraktion, Myofi broblasten, myofasziale Steifi gkeit, Tonus, Lumbalfaszie, Biomechanik, Kontraktilität, Histologie, Rolfing, Myofascial Release, Akupunktur, Fibromyalgie

Weiter gehts auf http://www.fasciaresearch.de/OsteopMed2008.pdf



Foreword for the book FASCIAL MANIPULATION by


ROBERT SCHLEIP

PhD Director, Fascia Research Project

Ulm University, Germany

Welcome to an exciting new field in musculoskeletal  therapy: the fascinating world of fascia. Fascia forms a continuous tensional network throughout the human body, covering and connecting every single organ, every muscle, and even every nerve or tiny muscle fiber. After several decades of severe neglect, this ubiquitous tissue has transformed from the “Cinderella of orthopaedic science” into an almost super star position within medical research. Starting with the first few years of this 21st century, the member of research papers on fascia in peer-reviewed journals experienced an almost exponential increase. The 1st International Fascia Research Congress, held at the Harvard Medical School in October 2007, was celebrated with worldwide acknowledgement.

Weiter gehts auf http://www.somatics.de/SteccoForeword.pdf


Interview mit Dr. Robert Schleip

http://brainsciencpodcast.wordpress.com/2007/12/21/books-and-ideas-podcast-15-dr-robert-schleip-discusses-fascia/


Video Interview mit Dr. Robert Schleip

http://www.anatomytrains.com/explore/galleries/show/id/61


The European Fascia Research Project

Robert Schleip MA, Adjo Zorn PhD,  Mattheus Juan Els, Werner Klingler MD

Introduction

A.T.Still, founder of osteopathy, as well as I.P.Rolf, founder of Structural Integration, suggested that skilled practitioners can feel a fascial release in response to their manual touch. Standard biomechanical teaching however assumes that fascia serves a passive mechanical role only, transmitting tension which is generated by muscle activity or external forces. Recently, several indications have been published which suggest that fascia may be able to actively contract in a smooth muscle-like manner and consequently influence musculoskeletal dynamics. If verified, the existence of such a smooth muscle-like fascial contractility would have important implications for the understanding and further development of fascial manipulation. Our basic research project specifically examines this exiting possibility.

Weiter gehts auf http://www.fasciaresearch.de/ReportIASIyearbook06.htm


Why do we hold up the lower arms while running?

http://www.rolfingb.de/papers/rmi5.pdf


Three rolfers in a lab

There are two quite different kinds of people dealing with the health of human beings. First of all, there are the "real" physicians. After extensive university studies during which they have to learn by heart more things than even the most able of them could possibly remember - they have to find out inever-lasting clinical night shifts that things are even room complicated when it comes to real patients. For them, the simple conclusion "I know that I know nothing" is the result of very hard work. And this is why they simply will not believe anything that has not been demonstrated on a double-blind basis of evidence.

Weiter gehts auf http://www.fasciaresearch.de/bradford/3rolfers.pdf


"Es könnte sein, dass unsere Kultur uns braucht!"

http://www.fasciaresearch.de/FeldenkraisForum08.pdf